Co zrobić, gdy nasza reklamacja została odrzucona z powodu: ”mechanicznego uszkodzenia obuwia i zmęczenia materiału”

Ten wpis był napisany przed wejściem w życie nowej ustawy o prawach konsumenta, przytoczone w nim fragmenty ustawy mogą być nieaktualne. Najnowsze informacje znajdziecie na stronie: http://www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl/

W 2011 roku kupiłam buty w sklepie La Strada, po dwukrotnym użyciu elementy dekoracyjne odczepiły się i zgłosiłam reklamacje w sklepie (chciałam zwrotu pieniędzy).

I tu pojawia się pierwszy problem: większość sklepów nie odda pieniędzy, które prezes wydał już na waciki. I nie musi, ustawa mówi, że w pierwszej kolejności kupującemu przysługuje żądanie naprawy lub wymiany towaru. Zdarzają się jednak sklepy które są przyjazne klientom i nie robią takich numerów. Są też takie, które kochają naprawy i mimo, że coś psuje się co chwila, sprzedawca ciągle chce to naprawiać. Pamiętajmy, że przy kolejnej naprawie możemy żądać zwrotu pieniędzy lub wymiany towaru na nowy.

Inne sklepy reklamacji w ogóle nie chcą przyjąć. Sprzedawca ma obowiązek przyjęcia każdej reklamacji i jej rozpatrzenia w terminie max. 14 dni kalendarzowych (może to zrobić na miejscu lub wysłać produkt do rozpatrzenia przez specjalistę)

Jeśli dostajemy negatywną odpowiedź…

Bardzo często firmy wysyłają standardowe pisemko, podpisane przez pseudo-eksperta niewyraźną parafką (bez nazwiska). Są to pisma w stylu:

„uszkodzenie wiąże się mechanicznym uszkodzeniem obuwia i ze zmęczeniem materiału”
„reklamacja jest niezasadna, ponieważ problem nie wynika z wadliwości towaru”
wada powstała wskutek „naturalnego procesu”

…dlatego reklamacja nie zostaje uznana.

Zostajemy w tym momencie poinformowani o możliwości napisania odwołania. Z góry informuję, że to nie gwarantuje nam sukcesu, gdyż sklep nie ma obowiązku rozpatrywać odwołań. Możecie więc pozostać bez odpowiedzi.

Najważniejszy fragment ustawy przy składaniu reklamacji

Zgodnie z ustawą z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego ( Dz. U. Nr 141, poz. 1176 z późniejszymi zmianami) sprzedawca jest odpowiedzialny wobec kupującego za wady fizyczne sprzedanego towaru i należy podkreślić, że w przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem 6 miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że wada ta istniała w chwili wydania.

A może rzeczywiście nie istniała? Przecież uszkodzenia mechaniczne i używanie towaru niezgodnie z jego przeznaczeniem często się zdarzają. Ja co chwilę widzę ludzi uprawiających chodzenie w butach, a to już przesada. Pamiętajcie, że w butach powinno się tylko i wyłącznie lewitować, a miejsce sukienki to na wieszaku w szafie.

Pomijając sporną kwestię, tego do czego służą ubrania, zastanówmy się co zrobić dalej. Po odebraniu towaru, ze sklepu są dwie możliwości. Niekonformistyczna i buto-oszczędna.

 Niekonformistyczna wersja zakłada założenie butów i udanie się do Miejskiego Rzecznika Praw Konsumentów w miejscu zameldowania. Czyli, jeśli jesteś zameldowany w Szczebrzeszynie, a towar kupiłeś w Trzcinie, Twoim Miejskim Rzecznikiem jest ten, ze Szczebrzeszyna.

Warto wybrać się do Miejskiego Rzecznika wraz z wadliwym produktem, rachunkiem oraz pismem do rzecznika. Takie pismo może wyglądać mniej więcej tak:

 W związku z negatywną odpowiedzią dotyczącą reklamowanego obuwia, proszę o ponowne rozpatrzenie reklamacji nr 12345.

Całkowicie nie zgadzam się z argumentacją uzasadniającą odrzucenie zgłoszenia reklamacyjnego.

Parę zdań dlaczego, podpis.

Polecam Miejskiego Rzecznika, który pomoże nam bezpłatnie. To on zobliguje sklep do rzetelnego rozpatrzenia reklamacji. Jeśli nie zostanie ona uznana, przedsiębiorstwo będzie musiało to bardzo dogłębnie udokumentować. Jeśli wada wystąpiła do 6 miesięcy od zakupu, sklep musiałby przedstawić opinię rzeczoznawcy. Klientów się nie szanuje, ale Rzecznikowi nikt nie podskoczy.

Wersja buto-oszczędna zakłada obcowanie z Wojewódzkim Inspektoratem Inspekcji Handlowej (WIIH). Brzmi przerażająco? W skrócie wygląda to tak:

Wypełniamy Wniosek o rozpoznanie sporu przez Stały Polubowny Sąd Konsumencki.
Wadę zgłaszamy max 2 miesiące od jej zauważenia. Od czasu zauważenia wady, nie używamy już produktu, ponieważ w teorii dalsze jego użytkowanie może go popsuć. A w praktyce: nasza reklamacja zostanie odrzucona na tej podstawie.
Po wysłaniu zgłoszenia, upewniamy się, że pismo doszło i czekamy na odpowiedź.
Dostajemy odpowiedź i wysyłamy 2 pisma, jedno do sprzedawcy i jedno do Inspektoratu, że np. zgadzamy się na to i tamto.

Więcej informacji na można znaleźć na stronie WIIH. Każde województwo ma inną stronę.

Więcej informacji na temat wersji buto-oszczędnej znajdziemy na fotoblogu dissolved girl: http://www.dissolvedgirl.pl/2013/08/odrzucona-reklamacja-co-zrobic.html
Fantastyczny post w którym dowiemy się jeszcze więcej znajdziecie na blogu Kobiece Finanse – Jak skutecznie złożyć reklamację

Podoba Ci się to co czytasz, i chcesz być na bieżąco? Polub stronę na facebooku.

Advertisements

15 uwag do wpisu “Co zrobić, gdy nasza reklamacja została odrzucona z powodu: ”mechanicznego uszkodzenia obuwia i zmęczenia materiału”

  1. Oddałem buty do reklamacji minęło 13 dni i dostałem smsa ze reklamacja odrzucona z przyczyn mechanicznych a buty odeslemy do 10 dni roboczych , Moje pytanie brzmi czy sprzedawca nie powinien zwrócić butów do minionych tych 14 dni ?

  2. Złożyłem reklamację 01.02.2016 w sklepie stacjonarnym. Dzisiaj dostałem odpowiedź o odrzuceniu reklamacji , ale jest 16.02.2016 więc praktycznie minęło 16 dni, nie 14 . Czy w związku z tym, mogę uznać, że bez problemu wygram „sprawę” , czy te 14 dni, to 14 dni roboczych i będę musiał pisać odwołanie ??

    • Według poradnika na stronie UOKIK (link poniżej): ,,na przedsiębiorcy spoczywa obowiązek rozpatrzenia reklamacji w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia jej złożenia. W przypadku niedotrzymania tego terminu uznaje się, że reklamacja jest zasadna. Sprzedawca nie może po jego upływie odmówić spełnienia żądania konsumenta, nawet jeżeli wada powstała z jego winy i np. zalał urządzenie wodą.
      Ważne!

      Przez rozpatrzenie reklamacji należy rozumieć możliwość zapoznania się konsumenta ze stanowiskiem przedsiębiorcy. Nie jest więc wystarczające wysłanie przez sprzedawcę odpowiedzi na reklamację przed upływem 14 dni, jeżeli dojdzie ona do konsumenta po upływie tego terminu.

      Podstawa prawna – art. 5615 Kodeksu cywilnego”. Teraz należałoby się powołać na to, a jeśli będą robić kłopoty zgłosiłabym się do Miejskiego Rzecznika Praw Konsumentów lub zadzwoniła na bezpłatną infolinię konsumencką – 800 889 866. Proszę o informację jak skończyła się sprawa, powodzenia i pozdrawiam!

      http://www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl/reklamacje/rekojmia/

  3. Zakupiłam buty przez Internet. W domu po otworzeniu pączki zobaczyłam że jeden but różni się od drugiego. Postanowiłam zadzwonić do sklepu stacjonarnego z zapytaniem czy mi te buty wymienia czy naprawia. Pani przez telefon była bardzo miła itd. Ale gdy zawiodłam buty stwierdziła że buty były noszone. Po długiej konwersacji ze sprzedawca doszłam do wniosku ze jeśli nie chcą mi wymienić ani zwrócić pieniędzy to niech mi te buty poprawia. Pani z chęcią na to przestała. . Zostawiłam buty A po trzech dniach dostałam wiadomość ze nie uwzględniają mi tej reklamacji bo nie mają podstaw do tego. Sama jestem sprzedawca i wiem że nie ma takiej opcji żeby buty zostały wysłane i w tak krótkim czasie bym dostała odpowiedź. Dokładnie chodzi o sklep Deichmann.

    • Przy pierwszej reklamacji kierownik sklepu może podjąć decyzję o odrzuceniu (nie musi butów nigdzie wysyłać), wtedy można się odwołać. W Pani przypadku ja (osobiście) bym poszła tam i zrobiła awanturę, a w następnej kolejności zadzwoniła na infolinię konsumencką tel: 801 440 220 lub udała się do miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Tutaj znajdzie Pani więcej informacji: https://uokik.gov.pl/sprawy_indywidualne.php

  4. Moj chlopak kupil buty w czerwcu trekkingowe w gory znanej marki hi tec… wyszedl w nich 2 razy na szlak, jeden but sie rozkleil, tydzien temu dalismy buty na reklamacje, zostala odrzucona… jak skonstruowac odmowe zeby to cos dalo? Pozdrawiam. :)

  5. a w przypadku materiału do ocieplenia (styropianu?) wiosną ociepliliśmy dom styropianem,na fejsbuku ktoś ze znajomych udostępnił informację, że ponad 84% badanych materiałów nie przeszło pozytwnie kontroli, pada tam nazwa styropianu który zakupiliśmy – w hurtowni mówią, że to na pewno pomyłka i że wszystko jest w porządku. Co robić? dlabudownictwa.pl/jest-zle-czy-tylko-gorzej-wyniki1-badan-materialow-budowlanych/

    • Wydaje mi się, że informacja z facebooka nie powinna być podstawą do reklamacji, skoro nic się nie dzieje? Można napisać do firmy z prośbą o okazania wyników kontroli…

  6. Witam.Zakupiłam bluzkę ze srebrną nitką w ORSaJU 10,12,2016, po założeniu w tym samym dniu zauważyłam Ze nitka strasznie się zaciąga i wychodzi z materiału. złożyłam reklamacje 14,12,2016. Po upływie 14 dni udałam się do sklepu żeby dowiedzieć się co z reklamacją,pani powiedziała że nie ma obowiązku odpowiedzieć w ciągu 14 dni bo prawo się zmieniło i trzeba czekać. Dostałam odpowiedź dopiero 05,01,2017 (po 22 dniach) oczywiście odmowną. napisali ze bluzka zawiera 87% polyamidu 6% elastanu oraz 7% włókien zawierających metal.Włókna charakteryzują się tym iż przy zaczepianiu dowolnym przedmiotem nitka ta będzie się wyciągać,nie jest to wada produktu lecz cecha tak wykonanej bluzki. Jak mogę się odwołać? Czy mieli prawo tak długo czekać z odpowiedzią powyżej 14 dni?

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s