Jak galerie handlowe i supermarkety kuszą nas by wydawać więcej

Już za dwa tygodnie zostanie otwarta nowa galeria handlowa w Warszawie – Plac Unii City Shopping. Tydzień temu ogromny pokaz fajerwerków na cześć Galerii Katowickiej wzbudzał zainteresowanie wszystkich przechodniów. Sama jednak wątpię, że to dla naszej wygody powstają co chwila nowe galerie. Chyba, że za wygodę uważamy posiadanie lekkiego portfela.

Austriacki architekt Victor Gruen, który zaprojektował pierwszą na świecie galerię handlową, opisał co się dzieje w momencie, gdy przekraczamy jej progi. Znajdujemy się nagle w miejscu celowo zaprojektowanym by nas zmylić. Otaczają nas różne dźwięki, głośna muzyka i porozrzucane sklepy. Gruen transfer to chwila, gdy zapominamy po co tak naprawdę przyszliśmy i nagle budzi się w nas chęć robienia impulsywnych zakupów.

Strefa dekompresji to nic innego jak próg wejścia do supermarketu czy galerii handlowej. Jest to zwykle miejsce, które ma nas nastawić na kupowanie. Pustka, chwila spokoju zanim znajdziemy się w sklepowej dżungli.

W galeriach handlowych tak samo jak i w kasynach, nie ma zegarów. Ma to sprawić, że zostaniemy dłużej i wydamy więcej. Sprawdzając która jest godzina możemy przecież przypomnieć sobie, że zamiast kupować nową parę butów powinniśmy być gdzieś indziej.

Wczoraj byłam w Tesco kupić mięso, ryż, chleb, warzywa i mleko. W sklepie chciałam spędzić 15 minut, jednak podstawowe produkty, których potrzebujemy są zwykle porozstawiane jak najdalej od siebie. Szukanie tych paru rzeczy w supermarkecie zajęło mi co najmniej pół godziny. Odwiedziłam większość alejek i kupiłam więcej niż planowałam.

W galeriach handlowych zimą zawsze jest ciepło. W deszczowy, zimny dzień może ona wydawać się idealnym miejscem do spotkań ze znajomymi. Temperatura w centrach handlowych jest zimą przesadnie na plusie, abyśmy zdejmowali kurtki i niechętnie wychodzili na zewnątrz. Latem jest odwrotnie, przy ogromnych temperaturach na dworze, wewnętrzny chłód galerii handlowej zachęci nas do kupowania ubrań, jak i wzmoży nasz apetyt.

Przebywanie w galeriach jest dla wielu z nas przyjemnym doświadczeniem, ale mimo wszystko bądźmy świadomi tego, jak ich konstrukcja manipuluje naszymi decyzjami. Życzę Wam miłych i świadomych zakupów!

 

Podoba Ci się to co czytasz, i chcesz być na bieżąco? Polub stronę na facebooku.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s