Kiedy łosoś jest świnią, pomidor czipsem, a woda napojem

Nazwa tego co jemy może sama w sobie wiele sugerować. Wiemy, że cytryna zawiera dużo witaminy C, a zamawiając sałatkę grecką jesteśmy przekonani, że dostaniemy porcję zdrowia na talerzu. Z drugiej strony, nie musimy nawet spoglądać na skład hamburgera by od razu wiedzieć, że jest on bardzo kaloryczny i niezdrowy. Niestety, nie zawsze patrząc na samą nazwę uda nam się prawidłowo ”odczuć” czy dany produkt jest dobry czy zły. Badacze Irmak, Vallen i Rosen Robinson stwierdzili, iż właśnie taki podział stosujemy w wyborze żywności.

W naszych głowach istnieją pewne skojarzenia, takie jak sałatka = dobry, czipsy = zły lub łosoś = drogi, którymi posługują się producenci sprytnie oddziaływając na nasz brak czujności. Brak czasu i chęci by wgłębić się w lekturę na tyle opakowania sprawił, iż ja sama sugerując się nazwą posmakowałam już m.in. polędwicy łososiowej (mięso wieprzowe o kolorze łososiowym), Smakowity z masłem (1% masła) oraz wielu innych.

Dieta a wybór żywności

Irmak, Vallen i Rosen Robinson zbadali jak przebywanie na diecie wpływa na wybór produktów spożywczych. Otóż grono odchudzających się od razu odrzuci wszystkie produkty z nazwami sugerującymi niezdrową żywność: milkshake, czipsy, baton, majonez, spaghetti wybierając sałatkę, rybę, wodę itp.

Badania pokazały, iż mając do wyboru dwie identyczne potrawy (wygląd, porcja, składniki), które różniły się jedynie nazwą, osoby na diecie wybierały ten o zdrowszej nazwie, a ponadto oceniały go jako smaczniejszy.

Właśnie dlatego, producenci wybierają nazwy produktów, które mają uchodzić za niskokaloryczne.
Takie zdrowo-nazwane produkty to np.:

  • Chrupiące plasterki pomidora (Crispy natural) mają aż 322 kalorii/100 gram
    100g pomidora ma ok. 15 kcal
  • Żywiec Zdrój o smaku cytrynowym na górskiej wodzie źródlanej to 23,3 kcal
    Vitamin Water – cukry 3g
    Zwykła woda ma 0 kcal i 0 cukru
  • Lisner, Sałatka z szynką – 237 kcal

Za sprawą ustawy o o bezpieczeństwie żywności i żywienia oraz rozporządzenia w sprawie znakowania środków spożywczych na wyrobach spożywczych, na opakowaniu produktu spożywczego musi znaleźć się cała gama informacji, więc nie sugerujmy się wyłącznie nazwą produktu, ale zwracajmy też uwagę na skład.

Polecam program Wiem, co jem:
http://tvnplayer.pl/seriale-online/wiem-co-jem-odcinki,122/sezon-1/

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s